Vigencia: 01/10/2019 - 01/10/2022
Grupo:  CM
Nivel:  I

Fecha: 19/04/2019

SALINAS REVILLA NORMA

Norma Salinas obtuvo su Ph.D. en Geografía y Medio Ambiente en la Universidad de Oxford, Reino Unido. Actualmente es investigadora del Laboratorio de Ciencias Ecosistemicas del Instituto de Ciencias de la Naturaleza, Territorio y Energías Renovables de la Pontificia Universidad Católica del Perú (INTE-PUCP). Ha participado en varios estudios para proponer el establecimiento de áreas protegidas, tal como la organizada por el Field Museum de Chicago en el 2004 que concluyo en la creación de El Santuario Nacional Megantoni (SNM). Tiene una amplia experiencia internacional, habiendo coordinado varios proyectos a nivel mundial para el estudio de la vegetación, esto se refleja en las dos especies dedicadas a su nombre, Telipogon salinasiae Farfán & Moretz y Macrocarpaea normae J.R. Grant. Tambien ha realizado la descripción de especies nuevas para la ciencia como Maxillaria machupicchuensis Christenson & Salinas, y Brachionidium machupicchuense Salinas & Christenson. En el 2003 coordinó el establecimiento de la red de parcelas de inventario arbóreo a lo largo de un gradiente altitudinal en el Parque Nacional del Manu (PNM). Esta red se ha constituido en un laboratorio natural para el estudio de la influencia del cambio climático sobre los bosques tropicales, generando un número significativo de publicaciones en revistas de alto impacto. Como jefe del laboratorio de Ciencias Ecosistemicas (INTE_PUCP) y con una experiencia de mas de 20 años de trabajo, en este laboratorio realiza estudios de ecología, fisiología vegetal, anatomía y estructura de plantas.

09-05-2021

DOCTORADO DOCTOR EN FILOSOFÍA Universidad de Oxford REINO UNIDO
LICENCIADO / TÍTULO TITULO DE BIOLOGO UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN ANTONIO ABAD DEL CUSCO PERÚ
MAGISTER MAGÍSTER EN BIOCOMERCIO Y DESARROLLO SOSTENIBLE PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ PERÚ
BACHILLER BACHILLER EN CIENCIAS BIOLOGICAS UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN ANTONIO ABAD DEL CUSCO PERÚ

Tipo Producción Título Primer autor Año de Producción DOI Revista Fuente Cuartil de ScimagoJR (*)
Artículo en revista científica The Global Ecosystems Monitoring network: Monitoring ecosystem productivity and carbon cycling across the tropics Malhi Y. 2021 10.1016/j.biocon.2020.108889 Biological Conservation
Artículo en revista científica Reduced tree density and basal area in Andean forests are associated with bamboo dominance Fadrique B. 2021 10.1016/j.foreco.2020.118648 Forest Ecology and Management
Artículo en revista científica Non-structural carbohydrates mediate seasonal water stress across Amazon forests Signori-Müller C. 2021 10.1038/s41467-021-22378-8 Nature Communications
JOURNAL_ARTICLE Evolutionary heritage shapes tree distributions along an Amazon‐to‐Andes elevation gradient 2021 10.1111/btp.12843 Crossref a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Functional rarity and evenness are key facets of biodiversity to boost multifunctionality Le Bagousse-Pinguet Y. 2021 Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America
Artículo en revista científica Pantropical modelling of canopy functional traits using Sentinel-2 remote sensing data Aguirre-Gutiérrez J. 2021 Remote Sensing of Environment
JOURNAL_ARTICLE Linking Patterns and Processes of Tree Community Assembly Across Spatial Scales in Tropical Montane Forests 2020 10.1002/bes2.1732 Crossref a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Changes in oak (Quercus robur) photosynthesis after winter moth (Operophtera brumata) herbivory are not explained by changes in chemical or structural leaf traits Visakorpi K. 2020 10.1371/journal.pone.0228157 PLoS ONE Q1
Article The Influence of Taxonomy and Environment on Leaf Trait Variation Along Tropical Abiotic Gradients Oliveras, Imma 2020 10.3389/ffgc.2020.00018 Frontiers in Forests and Global Change n/a
Artículo en revista científica Trade-Offs Among Aboveground, Belowground, and Soil Organic Carbon Stocks Along Altitudinal Gradients in Andean Tropical Montane Forests de la Cruz-Amo L. 2020 10.3389/fpls.2020.00106 Frontiers in Plant Science Q1
Artículo en revista científica Covariance of Sun and Shade Leaf Traits Along a Tropical Forest Elevation Gradient Martin R.E. 2020 No Disponible
Artículo en revista científica Physiological responses of maca (Lepidium meyenii Walp.) plants to UV radiation in its high-altitude mountain ecosystem Huarancca Reyes T. 2020 No Disponible
Article Opposite latitudinal patterns for bird and arthropod predation revealed in experiments with differently colored artificial prey Zvereva, Elena L. 2019 10.1002/ece3.5862 Ecology and Evolution Q2
Artículo en revista científica Adaptation of soil microbial growth to temperature: Using a tropical elevation gradient to predict future changes Nottingham A. 2019 10.1111/gcb.14502 Global Change Biology Q1
Article Informing trait-based ecology by assessing remotely sensed functional diversity across a broad tropical temperature gradient Duran, Sandra M. 2019 10.1126/sciadv.aaw8114 Science Advances Q1
Article Individual-Based Modeling of Amazon Forests Suggests That Climate Controls Productivity While Traits Control Demography Fauset, Sophie 2019 10.3389/feart.2019.00083 Frontiers in Earth Science Q2
Artículo en revista científica Carbon and nitrogen inputs differentially affect priming of soil organic matter in tropical lowland and montane soils Hicks L. 2019 No Disponible
Artículo en revista científica Methane emissions from a grassland-wetland complex in the southern peruvian andes Jones S.P. 2019 No Disponible
Artículo en revista científica Microbial responses to warming enhance soil carbon loss following translocation across a tropical forest elevation gradient Nottingham A.T. 2019 No Disponible
Article Sixty-four new records for the flora of Peru from rapid biological inventories in the Peruvian Amazon Torres Montenegro, Luis A. 2019 No Disponible
Article THE CARBON SINK IN INTACT AMAZONIAN FORESTS IS AN OPPORTUNITY TO ACHIEVE SUSTAINABLE CONSERVATION VICUÑA MIÑANO, Edgar 2019 No Disponible
Artículo en revista científica Microbes follow Humboldt: temperature drives plant and soil microbial diversity patterns from the Amazon to the Andes Nottingham A. 2018 No Disponible
Artículo en revista científica Nutrient limitations to bacterial and fungal growth during cellulose decomposition in tropical forest soils Nottingham A. 2018 No Disponible
Artículo en revista científica Structural and defensive roles of angiosperm leaf venation network reticulation across an Andes-Amazon elevation gradient Blonder B. 2018 No Disponible
Artículo en revista científica Tropical forest leaves may darken in response to climate change Doughty C. 2018 No Disponible
Journal-article Predicting trait-environment relationships for venation networks along an Andes-Amazon elevation gradient 2017 10.1002/ecy.1747 Scopus to ORCID a través de ORCID No Disponible
Journal-article Altitude effect on leaf wax carbon isotopic composition in humid tropical forests 2017 10.1016/j.gca.2017.02.022 Scopus to ORCID a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Assessing trait-based scaling theory in tropical forests spanning a broad temperature gradient Enquist B. 2017 No Disponible
Artículo en revista científica Can Leaf Spectroscopy Predict Leaf and Forest Traits Along a Peruvian Tropical Forest Elevation Gradient? Doughty C. 2017 No Disponible
Artículo en revista científica Scale dependence of canopy trait distributions along a tropical forest elevation gradient Asner G. 2017 No Disponible
Artículo en revista científica Scaling leaf respiration with nitrogen and phosphorus in tropical forests across two continents Rowland L. 2017 No Disponible
Artículo en revista científica Variation in leaf wettability traits along a tropical montane elevation gradient Goldsmith G. 2017 No Disponible
Journal-article Examining variation in the leaf mass per area of dominant species across two contrasting tropical gradients in light of community assembly. 2016 10.1002/ece3.2281 Europe PubMed Central a través de ORCID No Disponible
Journal-article Production of leaf wax n-alkanes across a tropical forest elevation transect 2016 10.1016/j.orggeochem.2016.07.004 Scopus to ORCID a través de ORCID No Disponible
Journal-article Leaf-level photosynthetic capacity in lowland Amazonian and high-elevation Andean tropical moist forests of Peru. 2016 10.1111/nph.14079 Europe PubMed Central a través de ORCID No Disponible
Journal-article Variation in leaf wettability traits along a tropical montane elevation gradient. 2016 10.1111/nph.14121 Europe PubMed Central a través de ORCID No Disponible
Journal-article The variation of productivity and its allocation along a tropical elevation gradient: a whole carbon budget perspective. 2016 10.1111/nph.14189 Europe PubMed Central a través de ORCID No Disponible
Journal-article The variation of productivity and its allocation along a tropical elevation gradient: A whole carbon budget perspective 2016 10.1111/nph.14189 Scopus to ORCID a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Plant leaf wax biomarkers capture gradients in hydrogen isotopes of precipitation from the Andes and Amazon Feakins S. 2016 No Disponible
Artículo en revista científica Scale dependence of canopy trait distributions along a tropical forest elevation gradient Asner G. 2016 No Disponible
Artículo en revista científica Scaling leaf respiration with nitrogen and phosphorus in tropical forests across two continents Rowland L. 2016 No Disponible
Artículo en revista científica Temperature sensitivity of soil enzymes along an elevation gradient in the Peruvian Andes Nottingham A. 2016 No Disponible
Journal-article Climate Warming and Soil Carbon in Tropical Forests: Insights from an Elevation Gradient in the Peruvian Andes 2015 10.1093/biosci/biv109 CrossRef Metadata Search a través de ORCID No Disponible
Journal-article An annotated checklist of trees and relatives in tropical montane forests from southeast Peru: The importance of continue collecting | Lista anotada de árboles y afines en los bosques montanos del sureste peruano: La importancia de seguir recolectando 2015 10.15381/rpb.v22i2.11351 Scopus to ORCID a través de ORCID No Disponible
Journal-article Climate Warming and Soil Carbon in Tropical Forests: Insights from an Elevation Gradient in the Peruvian Andes. 2015 Europe PubMed Central a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Global variability in leaf respiration in relation to climate, plant functional types and leaf traits Atkin O. 2015 No Disponible
Artículo en revista científica Optimal stomatal behaviour around the world Lin Y. 2015 No Disponible
Artículo en revista científica Phylogenetic diversity of Amazonian tree communities Honorio Coronado E. 2015 No Disponible
Artículo en revista científica Soil microbial nutrient constraints along a tropical forest elevation gradient: A belowground test of a biogeochemical paradigm Nottingham A. 2015 No Disponible
Artículo en revista científica The linkages between photosynthesis, productivity, growth and biomass in lowland Amazonian forests Malhi Y. 2015 No Disponible
Artículo en revista científica Herbivory makes major contributions to ecosystem carbon and nutrient cycling in tropical forests Metcalfe D. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Microbial carbon mineralization in tropical lowland and montane forest soils of Peru Whitaker J. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Microbial community composition explains soil respiration responses to changing carbon inputs along an Andes-to-Amazon elevation gradient Whitaker J. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Productivity and carbon allocation in a tropical montane cloud forest in the Peruvian Andes Girardin C. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Seasonality of above-ground net primary productivity along an Andean altitudinal transect in Peru Girardin C. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Seasonal production, allocation and cycling of carbon in two mid-elevation tropical montane forest plots in the Peruvian Andes Huasco W. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Spatial patterns of above-ground structure, biomass and composition in a network of six Andean elevation transects Girardin C. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Temperature sensitivity of soil respiration rates enhanced by microbial community response. Karhu K. 2014 No Disponible
Artículo en revista científica The productivity, metabolism and carbon cycle of two lowland tropical forest plots in south-western Amazonia, Peru Malhi Y. 2014 No Disponible
Article Alstroemeriaceae endémicas del Perú León, Blanca 2013 No Disponible
Article Gentianaceae endémicas del Perú Castillo, Susy 2013 No Disponible
Artículo en revista científica Simulating forest productivity along a neotropical elevational transect: Temperature variation and carbon use efficiency Marthews T. 2012 Global Change Biology
Artículo en revista científica Implications of fires on carbon budgets in Andean cloud montane forest: The importance of peat soils and tree resprouting Román-Cuesta R. 2011 Forest Ecology and Management
Artículo en revista científica The sensitivity of tropical leaf litter decomposition to temperature: Results from a large-scale leaf translocation experiment along an elevation gradient in Peruvian forests Salinas N. 2011 New Phytologist
Journal-article Upslope migration of Andean trees 2010 10.1111/j.1365-2699.2010.02444.x ResearcherID a través de ORCID No Disponible
Artículo en revista científica Introduction: Elevation gradients in the tropics: Laboratories for ecosystem ecology and global change research Malhi Y. 2010 Global Change Biology
Artículo en revista científica Net primary productivity allocation and cycling of carbon along a tropical forest elevational transect in the Peruvian Andes Girardin C. 2010 Global Change Biology
Artículo en revista científica Above- and below-ground net primary productivity across ten Amazonian forests on contrasting soils Arag̃o L. 2009 Biogeosciences

(*) Cuartiles de las revistas de los últimos 7 años para investigadores RENACYT.

ARTÍCULO EN REVISTA CIENTÍFICA How does nutrient availability influence rates of photosynthesis and leaf respiration in Amazonian tropical forest? 2011 Geophysical Research Abstracts Vol. 13, EGU2011-3165.
ARTÍCULO EN REVISTA CIENTÍFICA An Orchid Hunting Journey over the Peruvian Andes 2008 Orchid Digest Vol. 74, Nº. 3