Vigencia: 01/10/2019 - 01/10/2022
Grupo:  CM
Nivel:  II

HORNA RODRIGUEZ DE ZIMMERMANN JULIA VIVIANA

Investigadora asociada del Jardín Botánico de Bayreuth, posee amplia experiencia en estudios de ecología de ecosistemas tropicales. Su investigación se enfoca en el estudio de los ciclos de agua y carbono de bosques templados y tropicales y los factores bióticos (hábitat) y abióticos (clima) que los controlan. En su trabajo, el enfoque inicial es a nivel de individuo y usando información de estructura y composición florística, extrapola esta información al nivel de ecosistema para definir patrones de funcionamiento ecológico de diferentes grupos de vegetación. Algunos temas de sus proyectos incluyen: -Emisiones de carbono de la vegetación de bosque montano a lo largo de una gradiente altitudinal en sur de Ecuador, así como el efecto de fertilización del suelo (financiado por la Fundación Científica Alemana DGF). -Efectos de la diversidad arbórea en el consumo de agua por un bosque templado latifoliado en el Centro de Alemania (financiado por la Fundación Científica Alemana DGF) - Cambios en los patrones de uso de agua de un bosque montano en Sulawesi, Indonesia, bajo manipulación del nivel de precipitación (financiado por la Fundación Científica Alemana DGF). - Productividad de un plantación de corta rotación de Populus sp. Para uso comercial en Alemania (financiado por el Estado de Saxonia Baja en Alemania) Los resultados de los trabajos de investigación de V. Horna han sido publicados en revistas científicas internacionales.

04-08-2021

Apellidos : HORNA RODRIGUEZ DE ZIMMERMANN
Nombres: JULIA VIVIANA
Género: FEMENINO

ÖKOLOGISCH-BOTANISCHER GARTEN, UNIVERSITÄT BAYREUTH INVESTIGADOR ASOCIADO 2011-01-01 A la actualidad
SPRACHENZENTRUM, UNIVERSITÄT BAYREUTH DOCENTE 2011-10-01 A la actualidad
UNIVERSITY OF HOHENHEIM INVESTIGADOR 2013-04-01 2019-09-01
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN PROFESOR ASISTENTE 2004-10-01 2011-07-01
MAX PLANCK INSTITUTE POST-DOC 2001-11-01 2004-06-01

UNIVERSIDAD NACIONAL AGRARIA LA MOLINA Extraordinario(emerito, honorario y similares) Universidad Enero 2012 A la actualidad
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Ordinario-Auxiliar Universidad Octubre 2004 Julio 2011

PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Paul Köcher Mayo 2012
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Tobias Gebauer Noviembre 2008
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Alexandra Zach Marzo 2008
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Bernhard Schuldt Setiembre 2010
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Annika Müller Enero 2011
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Doctorado Bärbel Wittich Marzo 2013
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Magister Hilmar Müller Mayo 2005
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Magister Paul Köcher Mayo 2007
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Magister Sarah Brix Enero 2008
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Magister Ingo Beckmeyer Enero 2009
PLANT ECOLOGY, UNIVERSITY OF GÖTTINGEN Magister Stefanie Enge Enero 2010
ECOLOGICAL BOTANICAL GARDENS, UNIVERSITY OF BAYREUTH Magister Michaela Hahn Julio 2015
ECOLOGICAL BOTANICAL GARDENS, UNIVERSITY OF BAYREUTH Magister Gabriela Rossi Junio 2015

2008 Proyectos de investigación básica DEUTSCHE FORSCHUNGSGEMEISCHAFT 100000.0
2009 Proyectos de investigación básica DEUTSCHE FORSCHUNGSGEMEISCHAFT 70000.0

DOCTORADO DR. RER. NAT UNIVERSIDAD DE BAYREUTH ALEMANIA
MAGISTER MASTER OF SCIENCE UNIVERSIDAD ESTATAL DE LOUISIANA ESTADOS UNIDOS
BACHILLER BACHILLER EN CIENCIAS - FORESTALES UNIVERSIDAD NACIONAL AGRARIA LA MOLINA PERÚ

1 FRANCES INTERMEDIO BÁSICO BÁSICO NO
2 PORTUGUES INTERMEDIO BÁSICO BÁSICO NO
3 ALEMAN AVANZADO AVANZADO INTERMEDIO NO
4 INGLES AVANZADO AVANZADO AVANZADO NO
5 ESPAÑOL O CASTELLANO AVANZADO SUPERIOR AVANZADO SUPERIOR AVANZADO SUPERIOR SI

Tipo Producción Título Primer autor Año de Producción DOI Revista Fuente Cuartil de ScimagoJR (*)
Artículo en revista científica Interspecific variation in functional traits in relation to species climatic niche optima in Andean Polylepis (Rosaceae) tree species: Evidence for climatic adaptations Toivonen J. 2014 10.1071/FP13210 Functional Plant Biology Q1
Artículo en revista científica Replicated throughfall exclusion experiment in an Indonesian perhumid rainforest: wood production, litter fall and fine root growth under simulated drought. Moser G 2014 No Disponible
Artículo en revista científica Physiological vs. morphological traits controlling the productivity of six aspen full-sib families Müller A. 2013 10.1016/j.biombioe.2013.05.013 Biomass and Bioenergy
Artículo en revista científica Changes in wood density, wood anatomy and hydraulic properties of the xylem along the root-to-shoot flow path in tropical rainforest trees Schuldt B. 2013 10.1093/treephys/tps122 Tree Physiology
Artículo en revista científica Stem water storage in five coexisting temperate broad-leaved tree species: Significance, temporal dynamics and dependence on tree functional traits Köcher P. 2013 Tree Physiology
Artículo en revista científica Hydraulic properties and embolism in small-diameter roots of five temperate broad-leaved tree species with contrasting drought tolerance Köcher P. 2012 10.1007/s13595-012-0189-0 Annals of Forest Science
Artículo en revista científica Photosynthetic characteristics and growth performance of closely related aspen taxa: On the systematic relatedness of the Eurasian Populus tremula and the North American P. tremuloides Müller A. 2012 10.1016/j.flora.2011.11.001 Flora: Morphology, Distribution, Functional Ecology of Plants
Artículo en revista científica Environmental control of daily stem growth patterns in five temperate broad-leaved tree species Köcher P. 2012 10.1093/treephys/tps049 Tree Physiology
Artículo en revista científica Altitudinal Change in the Photosynthetic Capacity of Tropical Trees: A Case Study from Ecuador and a Pantropical Literature Analysis Wittich B. 2012 Ecosystems
Artículo en revista científica Canopy transpiration of pure and mixed forest stands with variable abundance of European beech Gebauer T. 2012 Journal of Hydrology
Artículo en revista científica Different growth strategies determine the carbon gain and productivity of aspen collectives to be used in short-rotation plantations Müller A. 2012 Biomass and Bioenergy
Artículo en revista científica Environment and tree size controlling stem sap flux in a perhumid tropical forest of Central Sulawesi, Indonesia Horna V. 2011 10.1007/s13595-011-0110-2 Annals of Forest Science
Artículo en revista científica Change in hydraulic properties and leaf traits in a tall rainforest tree species subjected to long-term throughfall exclusion in the perhumid tropics Schuldt B. 2011 Biogeosciences
Artículo en revista científica Diverging temperature response of tree stem CO2 release under dry and wet season conditions in a tropical montane moist forest Zach A. 2010 10.1007/s00468-009-0398-9 Trees - Structure and Function
Artículo en revista científica Patterns of wood carbon dioxide efflux across a 2,000-m elevation transect in an Andean moist forest Zach A. 2010 Oecologia
Artículo en revista científica Vessel diameter and xylem hydraulic conductivity increase with tree height in tropical rainforest trees in Sulawesi, Indonesia Zach A. 2010 Flora: Morphology, Distribution, Functional Ecology of Plants
Artículo en revista científica Below- and above-ground biomass and net primary production in a paleotropical natural forest (Sulawesi, Indonesia) as compared to neotropical forests Hertel D. 2009 10.1016/j.foreco.2009.07.019 Forest Ecology and Management
Artículo en revista científica Basin-wide variations in foliar properties of Amazonian forest: Phylogeny, soils and climate Fyllas N. 2009 10.5194/bg-6-2677-2009 Biogeosciences
Artículo en revista científica Branch xylem density variations across the Amazon Basin Patino S. 2009 Biogeosciences
Artículo en revista científica Leaf water status and stem xylem flux in relation to soil drought in five temperate broad-leaved tree species with contrasting water use strategies Köcher P. 2009 Annals of Forest Science
Artículo en revista científica Elevational change in woody tissue CO2 efflux in a tropical mountain rain forest in southern Ecuador. Zach A 2008 No Disponible
Artículo en revista científica Variability in radial sap flux density patterns and sapwood area among seven co-occurring temperate broad-leaved tree species. Gebauer T 2008 No Disponible
Artículo en revista científica Laser ablation-combustion-GC-IRMS--a new method for online analysis of intra-annual variation of delta13C in tree rings. Schulze B 2004 No Disponible

(*) Cuartiles de las revistas de los últimos 7 años para investigadores RENACYT.

CAPÍTULO DE LIBRO Sap flux and stem respiration 2010
ARTÍCULO MAGAZINE Wald mit zwei Gesichtern: Pazifischer Trockenwald in Nordwest-Peru 2008 Palmengarten
CAPÍTULO DE LIBRO Stand structure, transpiration responses in trees and vines and stand transpiration of different forest types within the mountain rainforest 2008
CAPÍTULO DE LIBRO The carbon balance of tropical mountain forests along an altitudinal transect 2013
CARTEL DE CONFERENCIA/POSTER Effect of drought on growth and biomass allocation of tree species from the Pacific dry forest of North Peru 2015
CARTEL DE CONFERENCIA/POSTER Seasonal variability of stem growth and water use in a neotropical dry forest 2012
CAPÍTULO DE LIBRO Tropical rainforests and agroforests under climate change 2010 Springer Verlag
ARTÍCULO EN REVISTA CIENTÍFICA Green barks of trees from drought deciduous forests ("bosque seco") in northern Peru/southern Ecuador do not perform CAM 2015 Basic and Applied dryland Research
CARTEL DE CONFERENCIA/POSTER ESTIMATING CARBON STOCK SIZES AND DISTRIBUTION OF METHANE SOURCES FOR UPPER AMAZON PALM SWAMP ECOSYSTEMS USING IN SITU MEASUREMENTS, OPTICAL IMAGERY AND AND MULTI-TEMPORAL MAPPING WITH PASSIVE AND ACTIVE MICROWAVES 2011
CARTEL DE CONFERENCIA/POSTER Canopy temperature and water consumption of urban trees 2012
CARTEL DE CONFERENCIA/POSTER Growth dynamics and water use of pristine tropical forests in the Cordillera El Sira 2014
ARTÍCULO EN REVISTA CIENTÍFICA Assessing L-Band GNSS-Reflectometry and Imaging Radar for Detecting Sub-Canopy Inundation Dynamics in a Tropical Wetlands Complex. 2018 Remote Sensing

The influence of water flux control in mixed temperate deciduous forest species on forest composition in the Hainich (DFG) Marzo 2005 Marzo 2011 LEUSCHNER, C.
Rainforest transpiration under natural conditions and under rain exclusion in Indonesia (DFG - STORMA) Julio 2006 Julio 2009 JULIA VIVIANA HORNA RODRIGUEZ